Proč je společný čas s dětmi tak důležitý?
,,Bylo jednou jedno malé děvčátko, které milovalo pohádky. Každý večer, když se přitulila ke své mamince, slyšela kouzelné příběhy o princeznách, dracích a statečných rytířích. Maminka jí jemně hladila vlasy a její hlas zněl jako ukolébavka. Děvčátko zavíralo oči a představovalo si, jak se prochází po rozkvetlé louce, kde motýli tančí ve vzduchu. Cítila vůni čerstvě posečené trávy a teplé paprsky slunce na tváři. Jednou večer, když se maminka chystala vypnout světlo, zeptala se: "Víš, co je na těch pohádkách to nejkrásnější?" Děvčátko zamrkalo velkýma očima a otázalo se: "Co, mami?" Maminka se usmála a řekla: "To, že nám připomínají, jak důležité je být spolu, milovat se a starat se jeden o druhého.''
PROČ JE SPOLEČNĚ STRÁVENÝ ČAS TAK DŮLEŽITÝ?
V dnešním hektickém světě, kde technologie a každodenní stres často převládají, je snadné zapomenout na to, jak zásadní roli hraje kvalitní rodinný čas v životě nás i našeho dítěte.
Avšak právě tento společně prožitý čas je pilířem pro zdravý emoční, sociální a intelektuální rozvoj našich nejmenších.
Opravdová samostatnost vychází z pocitu bezpečí které si děťátko buduje již od narození.
Výzkumy ukazují, že děti, které tráví více času se svými rodiči a sourozenci, mají vyšší sebeúctu a lepší sociální dovednosti.
John Bowlby a teorie přivázanosti:
John Bowlby, britský psychoanalytik, je považován za jednoho ze zakladatelů teorie přivázanosti.
Jeho výzkum ukázal, že kvalita vztahu mezi dítětem a pečovatelem v raném dětství má zásadní vliv na celý další život jedince.
Děti, které mají bezpečný vztah k primárnímu pečovateli, si vyvíjejí vyšší sebevědomí, lepší sociální dovednosti a jsou odolnější vůči stresu.
Děťátko které tráví společný čas se svými blízkými má všechny své smysly zaplaveny bohatými podněty. Vidí úsměvy na tvářích svých blízkých, slyší povzbudivá slova a cítí teplé objetí.
Tyto zážitky se hluboce vryjí do jejich paměti a vytvářejí pevné základy pro jejich budoucí rozvoj.
Díky kontaktu s rodiči a sourozenci si děti uvědomují, že jsou milovány a přijímány takové, jaké jsou.
Věnovat se miminku znamená mnohem víc než jen uspokojit jeho fyzické potřeby. Je to investice do jeho budoucnosti. Když dítěti poskytneme bezpečné prostředí a láskyplnou péči, pomáháme mu budovat pevné základy pro jeho emocionální, sociální a intelektuální rozvoj.
CO JE TO EMOČNÍ INTELIGENCE?
Emoční inteligence je schopnost vnímat, rozumět, využívat a řídit vlastní emoce a emoce druhých. Je to dovednost, která nám umožňuje budovat zdravé vztahy, lépe se vyrovnávat se stresem a dosahovat úspěchů v různých oblastech života. Emoční inteligence je klíčová dovednost, která nás provází po celý život.
Daniel Goleman. Ve své knize "Emoční inteligence" definuje emoční inteligenci jako schopnost vnímat své vlastní emoce a emoce druhých, motivovat sebe sama, zvládat své emoce, budovat vztahy a přijímat rozhodnutí.
KRÁTKÝ NÁHLED NA VÝVOJ MOZKU A EMOČNÍ INTELIGENCI (zjednodušeně řečeno)
První dny.
Již v prvních dnech života miminka pokládáme základy o vnímání světa - Zda je svět bezpečné či nebezpečné místo.
Novorozenec se učí o světě prostřednictvím svých smyslů.
Každý dotyk, zvuk, vůně nebo chuť je pro něj novým objevem a pomáhá mu vytvářet si první představy o světě. Proto je důležité reagovat na potřeby miminka.
Jediné správné místo na celém světe je v náručí svých rodičů.
Batolecí období.
V batolecím věku se mozek vyvíjí neuvěřitelnou rychlostí.
Děti se učí chodit, mluvit, řešit jednoduché problémy a vytvářet si první sociální vazby.
Začínají objevovat svět i mimo nás rodiče, každým dnes si troufnou vzdálit se dál a dál….
Každý nový krok, každé vyslovené slovo je pro ně velkým vítězstvím, které posiluje jejich sebevědomí a motivuje je k dalšímu učení a k nám se vrací jako na svůj pevný bezpečný ostrov.
Interakce s rodiči a blízkými mu pomáhají vytvářet neuronové spoje, které jsou základem pro budoucí emoční zpracování.
Věk 6-7 let.
Předškoláci Začínají chápat, že každý člověk má své vlastní pocity a že je důležité být k nim ohleduplný.
Předškolní věk je obdobím, kdy se děti učí hrát si s ostatními, řešit složitější problémy.
Jejich mozek je jako houba, která nasává nové informace a dovednosti.
Děti si osvojují základní sociální dovednosti, učí se spolupracovat a respektovat pravidla.
Školní věk.
Ve školním věku se emoční inteligence dále rozvíjí.
Děti se učí řešit konflikty, spolupracovat s ostatními a zvládat stres.
Mozek se dále specializuje.
Děti se učí abstraktnímu myšlení, čtení, psaní a matematice.
Rozvíjejí své logické myšlení, paměť a schopnost soustředění.
Závěr.
Závěrem chci říci, že kvalitně prožitý rodinný čas je nesmírně důležitý nejen pro zdravý vývoj a pocit bezpečí dítěte, ale také pro harmonii a soudržnost celé rodiny.
Nezapomínejme, že děti rostou rychle a každý společně strávený okamžik je investicí do jejich šťastné a úspěšné budoucnosti.
Proto se snažme, aby náš rodinný čas nebyl jen o přítomnosti vedle sebe, ale o vědomé přítomnosti jeden pro druhého.
Takový čas je ten největší dar, který můžeme našim dětem dát.
Jak vypadá váš společný čas? Máte oblíbené činnosti?